Mijn eerste week - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jessica Oomen - WaarBenJij.nu Mijn eerste week - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jessica Oomen - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

21 Februari 2018 | Tanzania, Moshi

Hoi iedereen!
Ik zit nu bijna een week in Tanzania en het leek mij een leuk moment om te vertellen over de eerste week in Tanzania.
Wij zijn hier aangekomen op vrijdag de 16e in de ochtend na een nachtvlucht. We hadden meteen al problemen omdat we het land niet in mochten. Er waren problemen met het visum. We moesten namelijk een ander visum hebben volgens het hostel dan dat de immigratie zei. Hierdoor hebben we bijna een uur over gedaan (met veel telefoontjes en geld omwisselen etc.) om het land eindelijk binnen te komen en weg te gaan(ze hebben ook het slot op mijn koffer gesloopt ). Op de reis naar het hostel zijn we door een stad heen gereden daar waren veel Masai te vinden (een plaatselijke stam, waar we misschien ook nog wel naar toe gaan!). We gingen ongeveer een half uur naar Moshi toe, de plaats waar ik de komende 5 maanden zal wonen. Deze middelgrote stad (zoals de locals het noemde) hebben we pas de volgende dag gezien met een tourguide.
Toen we eindelijk waren aangekomen bij het hostel bleek het een heel mooi hostel te zijn met veel verschillende nationaliteiten. Wij slapen op dit moment met een meisje uit Singapore die de Kilimanjaro heeft beklommen. Over een week hebben we een eigen tent omdat we gaan verhuizen naar een andere tent. Het hostel heeft een jongenskamer, 2 meidenkamers en 3 tenten waar allemaal veel mensen in slapen. De mensen in en van het hostel zijn allemaal erg aardig. Er moet wel overal Engels gesproken worden. De eerste dag hebben we vooral veel gelegen en het hostel bekeken. We zijn wel de eerste dag eten gaan halen met de bewakers (die er altijd zijn en overal aan meedoen) in het stadje.
De tweede dag hebben we het hele stadje gezien. Er waren veel dingen te zien en op veel plekken kan je ook de Kilimanjaro zien (als het niet bewolkt is!). We hebben ook een Tanzaniaanse SIM gehaald (Dus als jullie een raar nummer zien misschien is dat die van mij wel ). We hebben veel dingen gezien vooral waar je goed eten kan halen en drinken en waar je kan pinnen (we moeten het maximale pinnen 400000 shilling(= 140 euro!)). We hebben ook veel gezien waar je goed kunt eten. Ook hebben we de mensen in het hostel beter leren kennen (de mensen van het hostel zijn trouwens ingesteld op de westerse cultuur dus we hoeven niet lang te wachten, wat bij de rest van het land wel is!)
We hebben ook al een zwembad gezien in Moshi! Daar zijn we voor 30000 shilling (ongeveer) gaan zwemmen eten en drinken voor een hele dag! Alles is hier heel goedkoop. In de supermarkten liggen gewoon Nederlandse merken (JUMBO siroop). We kunnen hier ook voor 3 euro uitgebreid lunchen! WE hebben deze dag vooral geluierd en gedaan. Aan het einde van de dag zagen we ook apen!! Die liepen overal naar toe ook bij het zwembad. Ze waren ook niet mensen schuw waardoor we heel erg dichtbij kunnen komen.
De andere drie dagen hebben we alle drie stage gelopen. Vooral om te observeren. De kinderen zijn daar heel aanhankelijk. Ze hebben daar nog niet veel blanken gezien en zijn ook jaloers op elkaar als we met ze omgaan. De kinderen zijn daar wel heel vrij in wat ze doen en laten. Veel kinderen kunnen ook gewoon het klaslokaal uitlopen en andere dingen gaan doen buiten. Als de leraren denken dat de kinderen het niet kunnen dan mogen ze of iets anders doen, of ze mogen helemaal niets doen! Er is veel chaos op stage, wat heel anders is dan bij ons. De dagen beginnen eigenlijk altijd hetzelfde (met dingen die de vorige studenten volgens mij ingevoerd hebben!) met het uitleggen van de dag. Ze krijgen een paar uur per dag les (vooral ’s ochtends!). De rest van de tijd doen ze andere dingen (Vaak ook leuke dingen!). Zo gingen ze ook een fashion show houden met alle kinderen of dansen en tanden poetsen. De kinderen worden vaak wel gedwongen (hardhandig ) om mee te doen aan de activiteiten. Dit is wel even wennen. De kinderen zijn wel allemaal heel aardig en met sommige kinderen kan je heel makkelijk een band opbouwen omdat ze altijd naar je toe komen. Andere kinderen zijn wat lastiger (het is te vergelijken met Nederland!). Veel leraren die lijken het ook helemaal niet zo leuk te vinden om les te geven en zijn afstandelijker naar de kinderen dan dat wij zijn (vandaar hardhandig!).
Ik ga deze week ook al dingen doen. Er werd namelijk al aangeraden om dingen te doen voor het regenseizoen( wat ’s nachts regen is en overdag alsnog zon ). Deze week is de coffeetour en watervallen en volgende week al de safari (nee ik ben de olifant en de leeuw niet vergeten! ). Daar zal ik later over vertellen!
Het tijdsverschil is hier niet zo groot (2 uur en straks 1uur  (GEEN ZOMERTIJD!)) alleen wel lastig met contact thuis (Sorry voor de mensen die ik op een raar tijdstip app!). Het warmteverschil is wel heel groot. Hier is het gemiddeld zo’n 32 tot 33 graden en in de ‘winter’ 25 graden. De laatste 3 dagen zijn er wel 10 druppels regen gevallen (wat meer is dan normaal!). WE zitten wel heel dicht bij de Kilimanjaro (ik denk ook om hem te gaan beklimmen )
Ik heb al een paar woorden Swahili geleerd. Jambo (voor toeristen), Mambo(hoe gaat het), Pao (goed), Nzuri (Goed), Habari (hoe is het), kaburo (welkom) (Volgens mij). WE gaan ook Swahili lessen nemen om meer te kunnen praten. Ik weet ook al konijn (wat ze op stage hebben, net als geiten!). Sangura.
Het is hier echter al wel half 11 wij moeten helaas om half 8 in de tuk tuk zitten (een vervoersmiddel, een motor met een karretje erom heen Foto’s volgen nog!!). Terug pakken wij altijd de Dala Dala (een minivan waar zoveel mogelijk mensen ingepropt worden!). Dat is altijd wel grappig!. Je moet je hand omhoog en omlaag doen alsof langzamer en dan stopt hij en kan je instappen. Maar bij deze ga ik de blog afsluiten
Tot de volgende keer!


  • 21 Februari 2018 - 22:10

    Annerita Peerden:

    Mooi verslag van de eerste week, komt prima overeen met de verhalen van Jeske.

  • 21 Februari 2018 - 22:09

    Annerita Peerden:

    Mooi verslag van de eerste week, komt prima overeen met de verhalen van Jeske.

  • 22 Februari 2018 - 09:13

    Miranda Hop:

    Kom maar op met die verhalen Jessica, heerlijk om te lezen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Stage in Tanzania



Recente Reisverslagen:

27 April 2018

2de maand

09 Maart 2018

2de en derde week

21 Februari 2018

Mijn eerste week
Jessica

Ik ben Jessica Oomen. Dit jaar ben ik voor 5 maanden in Tanzania! Om jullie hiervan op de hoogte te houden heb ik besloten om een blog bij te houden over mijn tijd hier!

Actief sinds 21 Feb. 2018
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 4011

Voorgaande reizen:

16 Februari 2018 - 16 Juli 2018

Stage in Tanzania

Landen bezocht: