2de maand - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jessica Oomen - WaarBenJij.nu 2de maand - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jessica Oomen - WaarBenJij.nu

2de maand

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

27 April 2018 | Tanzania, Moshi

Mambo!
Nu dat ik hier 2 maanden en een beetje zit kom ik weer met een nieuwe blog. Deze maand was een rustige maand met vooral veel werk voor school gedaan. De kinderen op het centrum waren er deze maand ook niet.
Ik heb nu al veel uitjes gedaan. Zo ben ik een dag naar de masai village gegaan. Dit was ongeveer een uur rijden met de auto en daarna konden we daar heel de dag blijven. We hebben daar geleerd over de masai cultuur en geit gegeten. Het is daar speciaal om een geit te eten. Dit deden we met Pasen samen met andere mensen van het hostel.
Een ander uitje wat we gedaan hebben is een nachtje slapen bij de Hotsprings. Er waren al andere mensen die het gedaan hadden en wij wilden ook een keer dus wij gingen ook met zijn 10en. Daar hebben we in warm water gezwommen om 7 uur ’s ochtends. We hebben daar ook in de regen gebarbecued. Het was toen namelijk al regenseizoen. We wilde ’s nachts daar ook gaan zwemmen, maar dat ging niet omdat er allemaal dieren inzaten. In plaats daarvan zijn we ’s ochtends gaan zwemmen. We hebben ook nog gezocht naar krokodillen, maar die vonden we niet omdat sommige mensen te luid waren.
Ik ben ook met 3 anderen nog een weekend naar Tanga gegaan. Dit was ook heel gezellig. We gingen daar op een vrijdag heen en kwamen op een maandag terug. Dat weekend hebben we een fietstocht gedaan en zijn we naar de grotten van Tanga gegaan. Daar zaten wel veel vleermuizen. Het was in Tanga ook veel warmer dan in Moshi, terwijl het ook aan het water lag. Er was alleen geen strand te vinden om te gaan zwemmen. Dit vonden we wel jammer. Daarom zijn we de zondag naar Pangani gegaan. Dit ligt ongeveer 2 uur van Tanga af. Dat staat bekend om het goedkope Zanzibar. Het was wel jammer dat het de hele dag regende. We zijn toch gaan zwemmen in de zee daar. Het water daar was zelfs nog warm ondanks de regen. Ik heb dus nu officieel in de Indische Oceaan gezwommen! Die avond hebben we ook zo lekker gegeten. We vonden een klein plaatsje om te eten. Hier konden we buiten zitten, het bleef gelukkig droog, en daar hebben we gebarbecued met een zonsondergang die we eigenlijk niet zo goed zagen wat wel jammer was. Het was nog steeds een heel mooi uitzicht om te zien.
We hebben ook een andere fietstocht gedaan hier in Moshi. Dit was door het monkey forest. Hier stond ook de oudste boom van het bos of zoiets. We hebben eigenlijk meer met een mountainbike gefietst dan een gewone fiets. Dit duurde de hele middag. We zijn daar ook door een dorpje heen gefietst. Ik heb daar het vaakst muzungu gehoord sinds dat ik hier ben. Muzungu betekent blanke of buitenstaander, dus dat horen we hier vaak. We eindigde deze dag met een drankje bij de railway bar. Het was die dag best helder ondanks het regenseizoen, dus we konden Kili heel goed zien. 10 minuten later was hij wel weer weg, maar we hadden hem gezien.
Deze maand april is het heftige regenseizoen. We hebben nu veel vaker regen. Het is soms ook overdag en het is ook niet meer zo warm, het is nu ongeveer 23 tot 25 graden. Natuurlijk is het wel nog warm, maar niet voor Tanzaniaanse begrippen. Je ziet nou ook veel Tanzanianen met een trui of een winterjas lopen, wat wij heel raar vinden.
In de 4 weken dat de kinderen er niet waren hebben wij veel voor school en het centrum gedaan. Zo hebben we bingokaarten voor ze gemaakt zodat ze bingo kunnen spelen. We hebben ook meer met de leraren gecommuniceerd waardoor we precies weten wat ze willen. Hier gaan we dan ook wat mee doen. We gaan ook een les geven, of in ieder geval hebben we een lesplan gemaakt en dan beginnen wij met lesgeven en dan nemen de leraren het langzaam over.
In deze 4 weken is het ook 2 keer therapie week geweest. Dit is een week waar kinderen die om verschillende redenen niet naar het centrum komen voor school toch te kunnen helpen. De eerste week waren het vooral oudere kinderen. Hier kwamen ook een aantal kinderen die wel op het centrum zaten. De 2de week waren het jongere kinderen die allemaal niet op het centrum zaten. 2 daarvan komen nu wel op het centrum voor school.
Deze laatste week hebben we homevisits gedaan. We begonnen de maandag met plannen. Ze zijn hier altijd heel laat met plannen. We begonnen ook de woensdag met de homevisits. Het kind wat we voor ons pedagogisch plan moesten kiezen, gingen we ook bezoeken. We hadden woensdag, donderdag en vrijdag 2 of 3 homevisits. De eerste dag gingen we naar een deel van Moshi. Daar gingen we heel de dag in de modder lopen. Het regende ook bijna de hele dag. Het was wel interessant om te zien hoe de kinderen leefde. We bezochten ook 2 kinderen die vanaf volgende week naar het centrum komen. We moesten toen ook een report invullen over wat wij vonden van het huis en wat ons opviel en de omgeving. Dit moesten we per kind doen. De tweede dag gingen we naar Kibosho road, een ander deel van Moshi en naar KCMC, wat een ziekenhuis was. Hier zagen we echt 2 verschillen. Bij het ene kind woonde ze in een klein huisje met z’n vijven, bij het andere kind woonden ze met z’n vieren in een groot huis dat omheind was. Het was best goed om ook het verschil een keer te zien tussen de Tanzanianen. Wij zien vaak ook alleen de huizen in de stad. Dit zijn er niet veel omdat daar vooral de winkels en zo zitten. De laatste dag gingen we naar Arusha. Dit is een stad in de buurt. Het is ongeveer 2 uur rijden met de bus. Dit is vrij dichtbij voor Tanzania, toen ik naar Tanga ging heb ik 7 uur in de bus gezeten. We gingen daar eerst ook 3 kinderen bezoeken, maar een kind bleek er niet te zijn, dus daar zijn we niet naar toe gegaan. De 2 andere kinderen zijn we wel naar toe gegaan. Het ene kind woonde in een orphanage met een school. Het was wel heel goed om te zien dat ze iets voor hem wilde doen en ook echt het hem goed wilde geven. Dit was heel fijn om te zien. Hij vond het heel leuk dat we kwamen, maar vond het niet zo leuk toen we weer weggingen, hij wilde namelijk mee. Het andere kind zijn familie is heel rijk. Daar kreeg hij alles wat hij nodig had om te helpen. Dit was echt heel anders dan sommige andere kinderen.
Nu heb ik een beetje alles verteld over afgelopen maand. Het was een rustige maand met aan het begin veel uitjes. Nu door het regenseizoen is er niet zo heel veel te doen. Je weet namelijk nooit of het gaat regenen of niet dus het is lastig plannen. Nu regent het ook best hard. Het is ook lastig om je kleren te laten drogen. Je moet hier alles met de hand doen en laten drogen door de zon. Er is echter nu ook geen zon meer dus duurt het een tijdje om je kleren te drogen, wat soms lastig is.
De groep in het hostel is weer veranderd, maar het is nog steeds heel gezellig. We hebben als hostel ook al 2 keer een feest gegeven voor onszelf met een party dala dala. Dit is een kleine van die je kan gebruiken om een kroegentocht te doen. Nu heb ik echt niets meer te vertellen dus ga ik afsluiten
Toto O nana badaya!